søndag 23. november 2008

Brødrene Løvehjerte

De fleste har vel lest Brødrene Løvehjerte, iallfall sett filmen?
Jeg har alltid vært en stor tilhenger av boken.
Vel, det var før jeg satte meg ned og tenkte over historien. Jeg har funnet ut at hvis jeg tenker for mye på en ting som er positiv, så klarer jeg alltid gjøre den til en negativ ting. Iallfall:
Her om dagen tenkte jeg over at kanskje diverse barnebøker faktisk ikke har så gode hensikter som det vi tror?


La oss f.eks ta Brødrene Løvhjerte, siden jeg allerede er inne på det.
Det skal være en barnebok, en eventyrbok om to brødre som holder sammen i tykt og i tynt.
Søskenkjærligheten er så sterk at den nesten kan ta og føles på, og de opplever både det ene og det andre som kan lett sette et barns sinn i høygir.
Helt ufarlig sier du? NÅVEL sier jeg!


Selv ser jeg på Brødrene Løvhjerte med et forandret syn.
Boken er rett og slett forferdelig. Den oppfordrer barn og unge til å ta sitt eget liv.
«HEI, hvis jeg hopper utefor denne kanten så kommer jeg til et spennende eventyrland med drager og masse kirsebærtrær, dessuten blir jeg prins (eventuelt prinsesse) og alle elsker meg, og når de ikke elsker meg så hopper jeg utenfor enda en skrent og kommer til et enda bedre sted»..



Takke meg til svenske forfattere! Fra nå av holder jeg meg til Pondus!



8 kommentarer:

sulle sa...

Jasså - skal vi "liksom" begynne å klage på at det blir mindre barn her i verden også nå eller? Jeg oppfordrer alle lett påvirkelige barn til å studere brødrene Løvehjerte nokså nøye! :D

Ane sa...

HAHA!

Jeg kan igrunn si meg enig i det.Kom igjen jenta mi, jeg skal løpe ned og ta deg imot når du lander,jeg "lover".

sulle sa...

Synes du skal begynne å jobbe i barnehage - og lure alle barna opp i det høyeste klatrestativet og si at du skal "ta i mot" de når de hopper.. Effektivt! :D

Countess Fugger von Babenhausen sa...

Enig med Mari. Hvis det fører til et mindre antall skræv-frukter med is, snørr og jord i ansikt og på hender som er fast bestemte på å berøre samtlige gjenstander innenfor en mils radius og bælje og skrike til alle døgnets tider, håper jeg Brødrene Løvehjerte blir fast inventar på alle barnerom fremover. Og alle hotellrom, slik Bibelen har vært før.

trolia sa...

jeg liker at du har "adult content" warning for bloggen din..
Ha ha..!

Marianne Emine sa...

Det skjedde faktisk da boken .. eller filmen eller hva det var kom ut, at ungdommer tok livet sitt grunnet det. Husker det var litt om det i media.

Ane sa...

Seriøst? Ja der ser vi. Utrolig hva man kan få mennesker til å gjøre, er bare å skrive ei barnebok.

Marianne Emine sa...

Yes sir. Helt sykt! Jah, kjenner jeg burde skrevet en barnebok